- Het seizoen voor de kwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven is ook in Nederland op gang gekomen.
- Maandag kwamen Philips en KPN met de resultaten over het tweede kwartaal naar buiten.
- Philips verhoogt de verwachting voor de omzet in heel 2023.
- Lees ook: Big Tech op de beurs: poging tot neerwaartse correctie in de maak – schade vooralsnog beperkt
Het seizoen voor de kwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven komt ook in Nederland goed op gang. Maandag was het de beurt aan zorgtechconcern Philips en telecombedrijf KPN.
Philips schrapt flink wat banen, maar verhoogt de omzetverwachting voor 2023. KPN ziet vooral groei op de zakelijke markt.
Beleggers reageerden ondanks de hogere omzetprognose negatief op de cijfers van Philips en zetten het aandeel maandagochtend 6 procent lager. Het aandeel KPN ging 0,2 procent vooruit.
Philips: hogere omzet voor 2023
Zorgtechnologieconcern Philips verhoogt zijn omzetverwachting voor het gehele jaar na een verbetering van de prestaties in de eerste helft van dit jaar. Ook beginnen kostenbesparende maatregelen van Philips geld op te leveren. Eerder dit jaar maakte het technologiebedrijf al bekend duizenden banen te schrappen.
Philips stelt nu zijn groeiverwachting van de omzet op eigen kracht naar boven bij. Voor heel 2023 rekent Philips nu op een omzetgroei van op vergelijkbare basis van rond de 5 procent (mid single digit) en een winstmarge op basis van het aangepaste bedrijfsresultaat van iets minder dan 10 procent.
In het tweede kwartaal zag Philips de vergelijkbare omzet, dus exclusief wisselkoersen, overnames en desinvesteringen, met 9 procent stijgen naar 4,5 miljard euro in vergelijking met een jaar eerder. Het onderliggend bedrijfsresultaat kwam uit op 453 miljoen euro tegen 216 miljoen euro een jaar eerder.
De omzetgroei was in het tweede kwartaal hoger dan analisten hadden verwacht, net als de winstmarge van 10,1 procent op de aangepaste bedrijfswinst.
Topman Roy Jakobs zegt in een toelichting tevreden te zijn met de gang van zaken, ondanks de onzekere economische omstandigheden. Het bedrijf zegt verder dat de afhandeling van de terugroepactie van slaapapneu-apparaten de hoogste prioriteit blijft. Philips stelt dat het overgrote deel van die apparaten inmiddels is vervangen en weer bij patiënten en zorgverleners zijn.
In de zomer van 2021 werd bekend dat Philips wereldwijd miljoenen apneuapparaten moest terugroepen omdat geluiddempend schuim kon afbrokkelen. Die problemen hebben het bedrijf veel geld gekost voor reparaties, maar ook mogelijke schadeclaims kunnen duur uitvallen. Het bedrijf heeft ruim een half miljard euro apart gezet voor schadeclaims uit de Verenigde Staten.
Philips had verder vorig jaar te kampen met problemen in de toeleveringsketens, waaronder tekorten aan chips. Daardoor werd de productie geraakt en konden bestellingen niet voldaan worden. Het bedrijf heeft daarom gewerkt aan het versterken van de toeleveringsketens. Ook zag Philips de verkopen toenemen bij alle segmenten en alle geografische regio's.
Het concern heeft ontslagrondes en een reorganisatie aangekondigd om de kosten omlaag te brengen. Daardoor verdwijnen in totaal 10.000 banen de komende jaren. Volgens Philips zijn er nu tot dusver al circa 6600 banen geschrapt. Samen met andere maatregelen werden de kosten in het afgelopen kwartaal met in totaal 237 miljoen euro verlaagd.
KPN ziet groei op zakelijke markt
Telecombedrijf KPN heeft in het tweede kwartaal van dit jaar vooral goede zaken gedaan op de zakelijke markt. Daar steeg de omzet met 4,5 procent, harder dan de toename van de hele bedrijfsinkomsten. Volgens topman Joost Farwerck droeg vooral de dienstverlening aan middelgrote en kleine bedrijven toe aan de omzetstijging.
Ook consumenten zorgden voor hogere inkomsten, onder meer doordat KPN steeds meer klanten vindt voor zijn glasvezelinternet. Daar staat tegenover dat de inkomsten voor breedbandinternet via de koperkabel afnemen. KPN is dit jaar begonnen met het overzetten van die klanten naar glasvezel. Maar zelfs als die trends tegen elkaar worden weggestreept kwamen er breedbandklanten bij.
Ook bij mobiele telefonie kreeg KPN er klanten bij. Die gaven maandelijks ook nog wat meer uit, waardoor de omzet hier met 5,3 procent steeg.
Ondanks gestegen kosten voor bijvoorbeeld personeel en stroom, wist KPN de winst verder te laten stijgen. Dat gebeurde door kosten te besparen. Daardoor ging de nettowinst met 16 procent omhoog tot 216 miljoen euro. KPN houdt vast aan de eerder gegeven verwachtingen voor de omzet en winst.